zaterdag 26 mei 2012

zondepunten......



overgenomen van het weblog van Marten Visser, zendeling in Isaan, Thailand:

Ik vond het aangeplakt bij een benzinestation, zomaar ergens in Isaan: de zondentabel. Een ondernemende Isaanse monnik had het aloude probleem voor ons opgelost: hoe weet ik nu of mijn goede daden opwegen tegen mijn zonden?
Bovenaan stonden alle goede daden waar je punten mee kunt verdienen. Onderaan alle zonden met de hoeveelheid strafpunten die ze opleveren. Punten halen valt niet mee. Allerlei alledaagse goede daden, zoals vriendelijk zijn of iemand helpen, leveren maar een half punt op. De strafpunten lopen een stuk harder op. Een leugentje vertellen zet je al gauw tien punten in de min.
Waar de monnik zijn informatie vandaan haalde, weet ik niet. Maar de relatieve zwaarte van zonden was opmerkelijk. Overspel plegen levert 50 strafpunten op. Meedoen aan een gokspelletje echter 200. Na drie keer met een ander het bed induiken kun je dus een geruster geweten hebben dan wanneer je naar de bingoavond in het dorpshuis bent geweest.
Maar de allergrootste zonde, helemaal bovenaan de lijst met 100.000 strafpunten is… een bos omhakken. Dit kan tot de troostrijke gedachte leiden: goed, ik lieg en bedrieg dagelijks, ik heb 17 keer gestolen, 3 huizen in brand gestoken en mijn vrouw 131 keerbedrogen, maar… ik heb GEEN bos omgehakt. Het is nog niet zo erg met mij.
Ook aan de pluskant bleken er bij goede analyse voordelige mogelijkheden. De belangrijkste goede daad die je in je leven kunt doen is om altijd voor je ouders te zorgen. Dat is wel 100.000 punten waard. Dat is zoveel dat al die andere goede daden eigenlijk niet de moeite van het doen waard zijn (behalve natuurlijk als je een bos hebt omgehakt).
Verstopt tussen de andere regels vond ik de ultieme aflaat: het schenken van een vierkante meter grond aan een goed doel levert 1.000 punten op. Al snel betrapte ik me erop dat ik aan het uitrekenen was hoeveel grond ik nodig had om een leven lang zorgeloos te kunnen zondigen.
Toen bedacht ik dat ik niet hoefde te rekenen. Want ik weet al wat 1 zondepunt oplevert: “Want het loon van de zonde is de dood”. En de oplossing daarvoor ligt niet in grootgrondbezit: “maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere” (Romeinen 6:23). Tellen hoeft niet. “Ja, U zult al hun zonden werpen in de diepten van de zee” (Micha 7:19).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten